Clean Scene – raport despre amprenta de carbon a industriei muzicii electronice
„Last Night A DJ Took A Flight” sau uriașa oportunitate a industriei de a-și corecta anumite obiceiuri dăunătoare mediului.
Colectivul Clean Scene a publicat recent un raport privind amprenta de carbon pe care o generează industria muzicii electronice.
Cei de la Clean Scene au folosit date colectate din topul Resident Advisor al celor mai buni/populari o mie de DJi din anul 2019; iar rezultatele cu siguranță pot fi îmbunătățite, dacă ne gândim doar la faptul că primii o mie de DJi din topul RA au efectuat 51.000 de zboruri în 2019.
Publicat recent, documentul de 20 de pagini vrea să arate că modelul actual de turnee din industria muzicii electronice de dans nu este viabil și produce emisii uriașe de carbon, care pot fi evitate, sugerând totodată modalități de a construi o industrie mai ecologică. Raportul menționează că „cifrele din cercetările noastre sunt o estimare și au fost colectate din date disponibile publicului, producând estimări de turnee, pe care însă nu le putem verifica independent”.
Astfel, raportul a calculat că, în 2019, acești o mie de DJi din respectivul top au efectuat 51.000 de zboruri, au zburat 117.000.000 KM, au ars 3.200.000 litri de combustibil și au emis 35.000.000 Kg de CO2 în aer. Asta poate echivala fie cu energia electrică utilizată de 20.000 de case într-un an sau de 8000 de festivaluri timp de trei zile, fie cu presarea a 25 de milioane de discuri de vinil.
*foto principală: Angela Compagnone
Raportul indică, de asemenea, o diferență uriașă între cei mai ocupați și cei mai puțin ocupați DJi: primii cei mai „plimbăreți” zece DJi au emis tot atât de mult carbon cât următorii 207 DJi din listă. În general, amprenta medie a artistului a fost de 35 de tone, ceea ce e de 17 ori mai mare decât recomandările IPCC privind amprenta personală necesară pentru a stopa schimbările climatice rapide, potrivit raportului.
Ne putem întreba cu toții, ce putem face? Raportul stabilește câțiva pași următori pentru promoteri, agenți, artiști și raveri, precum regândirea exclusivității concertelor, promovarea talentelor locale și alegerea unui rider verde. Raportul îndeamnă, de asemenea, promoterii să cheme mai mulți artiști BIPOC (black indigenous and people of color) – mai ales atunci când zboară din străinătate – pentru a se asigura că aceste comunități marginalizate nu sunt în continuare dezavantajate.
Raportul se încheie cu lista primilor o mie de DJi, clasați de la cea mai mare amprentă de carbon la cea mai mică. Richy Ahmed, Rebekah, Steve Lawler, Louie Vega și Guti sunt în capul clasamentului.
Clean Scene este o organizație de voluntari condusă de Eilidh McLaughlin, Eva Fineberg (AKA Eva) și Fallon MacWilliams (AKA Darwin). „Deși nu suntem oameni de știință a datelor sau experți în amprenta de carbon, a fost important pentru noi să găsim un sens global comportamentului artiștilor în scopul începerii acestei discuții”, spun inițiatorii proiectului.
„Aceste cifre sunt fapte și aceste fapte sunt urgente. Apărarea „dar ce zici de …” nu ne schimbă industria și nici nu ne face responsabilitatea mai difuză. Nu există o cale greșită de a protesta pentru justiția climatică. O astfel de sugestie este o distragere a atenției. Și nu e vorba doar despre acum – TREBUIE să ne gândim la viitor.”
„Lumea se trezește (treptat) la realitate și realizează situația de urgență climatică, iar guvernele încep să înțeleagă implicațiile acestei situații asupra societății. Petrolul și zborurile ieftine nu vor exista pentru totdeauna când se percepe o taxă pe carbon pe combustibili. Cu toții trebuie să începem acest proces de adaptare pregătindu-ne pentru ceea ce ne așteaptă și dovedindu-ne vocațiile.”
Raportul e disponibil aici.
Published April 07, 2021.
Hai pe social media.