FOTO: Orașele goale sunt umplute cu artă
În plină perioadă de carantină (pentru a stopa răspândirea epidemiei de coronavirus), mai toate orașele din țară sunt goale. Străzile sunt goale, majoritatea magazinelor sunt închise, teatrele sunt închise, cluburile sunt închise, parcurile sunt închise, mall-urile sunt și ele (slavă Domnului) închise.
E suficient să scoți capul pe balcon (asta dacă ai balcon) ca să auzi o liniște nefirească ce domnește peste tot în jur; o liniște cu care nu prea suntem obișnuiți și pe care nu prea știm cum s-o percepem.
Întreaga scenă culturală pare că e în curs de virusare, iar pentru că încă nu a găsit nimeni vreun antivirus, ăsta e unul din momentele alea propice în care putem să luăm o pauză de la tot, să încetinim această goană după nou și să așteptăm cuminți.
Deși unii din noi trec mai greu prin această perioadă de izolare și distanțare socială, iar alții mai ușor, trebuie să o facem cu toții, fără discriminare, chiar dacă uneori pare că e un scenariu dintr-un vis.
Așa că lasă deoparte scenariile apocaliptice (pentru că la un moment dat poate chiar vom avea nevoie de ele), pune pe pauză ce faci acum și hai să ne clătim ochii cu artă.
*credite prima ilustrație: Romulus Boicu
nu știm ce pierdem până nu rămânem fără. Toți au luat-o ca fiind ceva dat, fie că vorbim de artă, de ieșit în oraș sau de ascultat muzică live – uite că acum parcă ne dorim și mai mult să consumăm artă și ne-ar afecta mult dacă nu am avea acces la ea.
Probabil că ai auzit deja de artiștii fotografi de la Komiti care s-au unit cu diferiți ilustratori din Cluj și București pentru a recrea viața celor două orașe.
Pornind de la ideea că orașul nu are străzile goale, ci pline de culoare și responsabilitate, proiectul a început cu câteva ilustrații, dar tot mai mulți artiști s-au alăturat demersului și au recreat diferite imagini ale orașelor.
Proiectul a fost inițiat de Vlad Cupșa, Gabriel Aldea, Andrei Giurgiuman, Anita Jambor, Marius Mariș, Vizaknai David și Mihnea Ratte.
„După câteva zeci de evenimente la care am fotografiat și dansat împreună, am decis să fondăm ceea ce astăzi numim KOMITI, care nu vine de la inițialele noastre, ci de la scrierea fonetică a cuvântului committee”, spune fotograful Vlad Cupșa într-un articol pe IQads.
Proiectul a fost inițiat doar în București și Cluj Napoca, însă cei de la Komiti își doresc să-l extindă. „Ne-am bucura să vedem ideea preluată în alte orașe și chiar îi încurajăm pe cei care vor să pornească un proiect asemănător; le putem fi de ajutor cu sfaturi”, spun inițiatorii proiectului.
Mai mult, ilustrațiile artiștilor clujeni sunt acum disponibile la vânzare. Din costul fiecărui obiect achiziționat, Komiti și Daisler Print House donează mai departe 95 de lei (restul fiind costuri de producție și TVA) către Asociația Civic Suport, fondatoarea grupului de facebook Vă ajutăm din Cluj!, ce are ca scop coordonarea unui centru de răspuns rapid cu privire la persoanele și grupurile vulnerabile în această perioadă.
Atât în România, dar și peste tot în lume (din Statele Unite ale Americii și până-n Europa), promoterii, organizatorii de evenimente și operatorii culturali sunt nevoiți să amâne (sau chiar să anuleze) festivalurile și evenimentele programate a avea loc în perioada următoare.
Așa a apărut și proiectul Komiti x #savethesummer. „Ne părăsim casa în fiecare vară. Weekend de weekend surprindem amintirile care rămân cu noi până la următoarea ediție a festivalului. Amintirile pe care urmează să le surprindem anul acesta sunt în pericol. Ca să le salvăm trebuie să stăm acum acasă. Ne-am adunat la un loc în online cu designeri din România, iar ei au tradus #SaveTheSummer în culori și forme.”
Am vorbit cu Vlad Cupșa și Gabriel Aldea de la Komiti despre cum simt ei această perioadă.
Optimismul ne ajută să vedem noi oportunități, să învățăm în anumite situații și să continuăm să mergem înainte.
În aceste vremuri dificile, proiectul vostru aduce o doză de optimism. De unde vă luați optimismul?
Considerăm că atâta timp cât avem o atitudine pozitivă, putem inspira și motiva oamenii din jurul nostru. Fie să se alăture proiectelor noastre și să îndeplinim împreună obiectivul de a trece peste această perioadă grea, fie să creeze și să caute soluții.
De ce e important, mai mult ca niciodată poate, optimismul în această perioadă?
Optimismul ne ajută să vedem noi oportunități, să învățăm în anumite situații și să continuăm să mergem înainte. Ne concentrăm foarte mult pe soluții și încercăm să aducem un plus în orice direcție ne implicăm, poate că acesta ar putea fi considerat secretul optimismului nostru.
Ce putem învăța, noi, oamenii, din această perioadă de distanțare socială?
Probabil lecția cea mai dură pe care am primit-o este că nu știm ce pierdem până nu rămânem fără. Toți au luat-o ca fiind ceva dat, fie că vorbim de artă, de ieșit în oraș sau de ascultat muzică live – uite că acum parcă ne dorim și mai mult să consumăm artă și ne-ar afecta mult dacă nu am avea acces la ea. Așa că hai să continuăm să susținem sectorul cultural și după ce trecem peste această perioadă.
Exceptând ce se petrece în mediul online, totul s-a blocat. În absența părții sociale, multe arte ale spectacolului par a se prăbuși. Credeți că se vor reinventa sau lucrurile vor reintra pe făgașul „normal”?
Cu siguranța va exista un normal și după pandemie, dar credem că nu mai va fi la fel. Se vor schimba multe lucruri, și asta se va resimți inclusiv în domeniile care nu sunt afectate direct de această pandemie.
Cel mai probabil vom trăi într-o lume cu două focusuri: unul mai puternic pe online și ce se poate face remote, iar unul pe interacțiune umană directă. Credem că situația ideală ar fi un mix din acestea două.
Deja facem parte dintr-un proces de schimbare, iar diferențele le vom simți ulterior.
Ca fotografi, ați fost mereu în „prima linie” într-un eveniment. Ați contribuit și voi la campania #savethesummer.
Vara este una dintre cele mai active perioade ale noastre și weekend de weekend obișnuim să ne părăsim casa. Amintirile pe care urma să le surprindem anul acesta sunt în pericol, astfel ne-am adunat la un loc în online cu designeri din România pentru a ne arăta sprijinul pentru campania #SaveTheSummer.
Noi le-am oferit fotografii de la festivaluri, iar ei și-au tradus ideile în culori și forme, pentru a putea transmite un mesaj simplu, clar, pe un tone of voice apropiat publicului vizat.
Țineți legătura în perioada asta cu organizatori de la noi? Care e vibe-ul general?
Avem o legătură strânsă cu toți cei cu care am colaborat de-a cursul anilor și trecem prin același sentiment – momentan avem speranță. Se observă o apropiere a relațiilor fiind toți concentrați pe același scop: #SaveTheSummer.
Comunicăm constant cu ei și încercăm să-i ajutăm cum putem. Momentan știm că sunt diferite scenarii de back-up în lucru, dar nu putem face altceva decât să așteptăm. Focusul acum e îndreptat în altă parte; va veni și vremea când vom ști de când se vor relua evenimentele.
Pentru că nu mai vedem pe viu lucruri, ci doar ni le amintim, fotografia are în această perioadă o forță mai puternică decât niciodată. Ce părere aveți, ca fotografi?
Puterea majoră a fotografiei este să rețină o informație așa cum este ea, necosmetizată. Sperăm ca în viitor să avem o istorie reală a pandemiei, bazată pe ceea ce s-a văzut și întâmplat – fotografia va ajuta mult în acest sens și aduce un aport foarte mare privind documentarea.
Cum arată o zi din viața voastră în această perioadă?
Zilnic avem meeting-uri cu echipa pentru a dezvolta idei noi, ne împărțim task-urile pentru ziua în curs și încercăm să fim activi. Pentru noi nu este deloc o perioadă în care suntem mai liberi. Nu avem un program fix, diferă de la o zi la alta, uneori suntem mai activi dimineața, alteori apare o scânteie seara.
Comunicăm foarte mult în această perioadă, mai ales cu ilustratori și designeri care s-au implicat deja în proiecte sau vor să se alăture. Încercăm să strângem donații în schimbul ilustrațiilor printate și să ajutăm împreună.
Published April 06, 2020. Words by Dragoș Rusu, photos by KOMITI Media.