Din Detroit cu dragoste. Interviu cu Erika de la Ectomorph
Erika, pe numele adevărat Erika Sherman, este un DJ și producător originar din Detroit. Parte din proiectul Ectomorph, co-fondatoare a labelui Interdimensional Transmissions, se implică totodată și în organizarea seriei de petreceri No Way Back.
„Toată viața, sunetele și muzica electronică au reprezentat repertoriul de sunete pe care le auzeam venind din mediul înconjurător. Realitatea este augmentata de sunete sintetice, ca să nu mai vorbim de omniprezența influenței electronice din muzica modernă”, spune Sherman.
Erika își amintește prima ei întâlnire cu muzica electronică, în vremea când urma cursurile universității, atunci când s-a alăturat postului de radio studențesc. În acea perioada, a început să exploreze în profunzime muzica, întrucât avea acces la o vastă colecție de discuri; tot atunci a intrat în contact și cu artiști, trupe și muzicieni precum Wendy Carlos, Säkho, Underground Resistance, Dick Hyman, Seefeel, Gary Numan sau Sun Ra.
O altă experiență transformatoare a fost primul contact cu un sistem de sunet bun, în cadrul unei petreceri marca Plastikprodukt din Detroit. Atunci a înțeles în sfârșit cum trebuie ascultată și simțită muzica techno.
Despre stilul pe care îl abordează, Erika mărturisește că ascultă și mixează o varietate bogată de genuri muzicale; îmbină într-un mod armonios diverse ritmuri și abordează o paletă sonică largă, de la techno la electro și bass music. Cu o dublă pregătire – atât științifică, dar și muzicală – fascinația ei pentru știință s-a corelat pozitiv cu cea pentru muzică.
„De când eram copil am avut o înclinație spre tehnică. Dezasamblam calculatoare de plăcere, numai pentru a le reconstrui la loc. Învățam singură să editez în sistem hexadecimal, pentru a putea folosi cheat-uri la jocurile pe PC”.
„Cred că știința e tot o explorare, la fel ca muzica, doar că prima utilizează un cu totul alt sistem de reguli. Ambele necesită creativitate și libertate, disciplină și intenție. Doar că un om de știință de succes trebuie să contribuie cu rezultate discrete, pe când în muzică este mai importantă călătoria și experiența de pe parcurs.”
Prin prisma pasiunii pentru muzică, propunerea de a se alătura proiectului Ectomorph a venit firesc, câțiva ani mai târziu. Erika a început să susțină show-uri live, fiind preocupată în marea majoritate a timpului de felul în care funcționează sculele și echipamentele de producție, iar în cele din urmă a început să își producă singură muzică.
Deși are multe idei și proiecte în minte, recunoaște cu sinceritate că cea mai mare provocare a ei de până acum a reprezentat-o echilibrarea timpului cu energia.
Erika afirmă că nu practică nicio religie sau tradiție spirituală. Argumentează că are propria înțelegere asupra felului în care funcționează universul, bazat pe postulații, observații și idei.
„Uneori în știință sunt abordate concepte care au fost atribuite spiritualității, precum ciclul viață-moarte, interconexiunea dintre ființele vii și puterea minții. Toate aceste lucruri pot fi explicate prin cunoaștere, pe care nu o posedăm în prezent, și/sau nu o putem percepe. Multe dintre piesele mele sunt expresii ale înțelegerii mele sau explorări ale acestor idei.”
„Orice tehnologie suficient de avansată nu poate fi deosebită de magie.” Arthur C Clarke.
Atunci când mixează, Erika se bazează mai mult pe improvizație. Menționează că nu vine niciodată cu set-ul pregătit de acasă și se simte confortabil în orice moment și situație, în deschidere, la ora de vârf, și chiar la scena ambientală. Folosește CDJ-urile pentru că îi permit să aibă cât mai multă muzică la petreceri, din care poate selecta piese cu care nu e tocmai familiarizată.
„Unul din momentele mele preferate este atunci când mă surprind singură punând o piesă pe care nu am mai ascultat-o de foarte mult timp, dar la care oamenii se conectează incredibil de bine.”
Despre colaborarea de peste 20 de ani cu Brendan M. Gillen în cadrul proiectului Ectomorph, spune că este un proces complex și „un schimb de emoții și idei”.
„Am lucrat atât de mult timp împreună cu Brendan, încât ne înțelegem unul pe altul foarte bine și putem parcurge împreună multe idei, într-un mod rapid și eficient. Sunt prima atunci când trebuie să cablăm un morman de instrumente pentru a da drumul la un jam în care fiecare este liber să facă orice simte că este mai bine în acel moment, integrând cu o reacție firească orice sunet vine din încăpere.
Cultivarea acestui tip de energie liberă vine cu provocările sale, însă rezultatul final poate fi surprinzător. De fiecare dată când am colaborat din punct de vedere muzical, am învățat ceva nou, iar asta e una din cele mai plăcute senzații pe care le poți avea”.
Atunci când lucrează sau are show-uri live, folosește Octopus, un synth hardware MIDI, însă, nu se limitează doar la atât. „Fiecare sintetizator are propria personalitate și utilitate distinctă. Chiar dacă operezi cu familia de synth-uri Moog actuale, tot ai motive să folosești Voyager, Mother 32 și Minitaur. Îmi plac vechile Korg-uri și Pro One-uri pentru drum synthesis și ciudatele lor sintetizatoare interne. Prefer Blofeld și Deckard’s Dream pentru acorduri și pad-uri. Mereu caut instrumente care emit semnale de canal unice, care sunt mici, dar bine construite, cu o calitate sonoră excelentă, pentru a le integra în live act-ul meu.”
În prezent lucrează la următorul album solo și plănuiește (împreună cu Brandon) să ducă proiectul Ectomorph la următorul nivel. Va avea o sesiune live în premieră, unde propune un sound nou, cu un vibe mai lent și mai straniu, la a 19-a ediție anuală a petrecerii Samhain din Detroit.
Erika mai pregătește totodată și lansarea unei serii de discuri noi, la label-urile Interdimensional Transmissions și Eye Teeth.
În loc de încheiere, Erika a dat un sfat DJ-ilor/producătorilor aflați la început de drum. „Fiți onești cu voi. Nu vă mai preocupați atât de mult de ceea ce fac ceilalți, cu atât mai mult pe social media.”
Pe Erika o poți vedea și asculta în premieră în România, sâmbăta asta, 12 octombrie, în clubul Motiv din București, alături de Romansoff, Chlorys și MTR, cu ocazia primei ediții a noii serii de petreceri Demiurg.
Published October 10, 2019. Words by Delia Gavrilă.