Interviu: întâlniri muzicale inedite – Alexander Arpeggio și Maria Balabaș
Unul din cele mai inedite proiecte muzicale din cadrul festivalului Europalia România îi reunește pe Alexander Arpeggio – producătorul de muzică electronică din Berlin – și muziciana româncă Maria Balabaș.
În urma unei rezidențe artistice de două săptămâni, cei doi au creat un album experimental de muzică electronică. Pe data de 5, respectiv 6 decembrie, cei doi artiști vor susține două concerte în cadrul festivalului Europalia, în Berlin și Bruxelles.
Alexander Arpeggio este un DJ și fondator al caselor de discuri Eine Welt și Mond Musik, care se concentrează pe relansarea de muzici electronice obscure, realizate la sfârșitul anilor ’70 și începutul anilor ’80. Influențele lui Arpeggio variază de la new wave, italo disco și minimal synth, până la muzica electronică din zilele noastre.
Maria Balabaș este o jurnalistă și muziciană din România. Este producătoarea emisiunii „Dimineața crossover” de pe Radio România Cultural. Inspirată de muzica electronică, electroacustică și tehnici de improvizație muzicală, Maria Balabaș a fondat de-a lungul timpului mai multe proiecte muzicale, între care Soare Staniol și Avant’n’Gard.
În avansul show-urilor live din cadrul Europalia, am stat de vorbă cu cei doi artiști pentru a afla mai multe despre procesul lor creativ și despre felul în care s-a materializat acest proiect muzical unic.
„Nu ne știam înainte de acest proiect”, spune Alexander Arpeggio. „Ideea de a uni doi muzicieni total diferiți le-a aparținut celor de la Europalia. Inițial credeam că nu avem multe lucruri în comun din punct de vedere muzical, dar am realizat ulterior că avem prieteni comuni în micro-scenele muzicale în care fiecare din noi activează, atât în Berlin, cât și în București. Primul pas al acestui proiect a fost să ne cunoaștem mai bine, să vedem cum funcționează fiecare din noi, ce proces de lucru am putea aplica și în ce direcție ar putea merge acest proiect. Totodată am avut și câteva instrumente muzicale noi (precum Moog DFAM), le-am integrat în setup-ul actual, și am început să facem jam și să înregistrăm mai multe sesiuni de lucru”.
„Nu îl cunoşteam pe Alex înainte de începerea proiectului pentru Europalia. A fost ideea lui Christoph Hammes să ne aducă împreună”, spune Maria Balabaș. „La început, tocmai diferenţele dintre noi m-au făcut să mă întreb dacă chiar e locul meu într-o astfel de colaborare dar, după ce am vorbit ceva mai mult cu Alex, simţind deschiderea şi interesul lui, mi-am zis “de ce nu?”. Alex e un artist cu un background total diferit de al meu, dar sensibilitatea pe care o are când face muzică, face ca intenţiile şi instinctele noastre să se omogenizeze, să funcţioneze împreună, creând un nou limbaj.”
Despre proiect, Alexander spune că „va fi în mare parte compus din piese electronice ritmice, cu vocal-uri experimentale și elemente de percuție.” Albumul include și două piese minimal synth.
Cei doi s-au cunoscut pentru prima oară în noiembrie 2018, în București. Aici au avut loc și primele înregistrări.
Maria spune că „până acum am avut două sesiuni de lucru, una la Bucureşti, cealaltă la Berlin. Urmează o a treia, chiar înainte de concertele noastre. De fiecare dată ne-am înţeles surprinzător de bine pentru doi oameni care nu ştiau de existenţa celuilalt până nu demult. Esenţial a fost că ne-am dat reciproc libertate şi nu am venit cu scheme de acasă, cam cum am vrea noi să sune… Nu, împreună am improvizat, împreună am căutat vibe şi mesaj pentru fiecare piesă, uneori pornind de la un instrumental propus de el, alteori de la o linie vocală a mea. Era surprinzător când ascultam înregistrările, că era tare încă de pe atunci.”
„Maria e foarte deschisă la minte și experimentează întotdeauna cu lucruri noi. Știe foarte multe despre istoria muzicală și are experiență în pian clasic, ceea ce a ajutat foarte mult”, adaugă Alexander.
„N-am simţit colaborarea noastră ca fiind una cu provocări la nivel artistic şi interuman”, este de părere Maria. „Ne-am adaptat spontan unul la celălalt. Marea problemă cred că vine dintr-o caracteristică a timpului pe care-l trăim – aceea de a fi implicat în multe şi diverse proiecte, ceea ce te face să sari dintr-una într-alta. Proiectul acesta are nevoie de un timp specific de lucru, Alex trebuie să facă producţia unui întreg album, iar timpul acesta e dificil de găsit exact din motivul de mai sus.”
Pentru Alexander, „o provocare a fost aceea că am avut un timp atât de limitat pentru a lucra împreună la înregistrări. Din două săptămâni, au trecut două zile pentru a ne cunoaște, selecta instrumentele pe care vrem să le folosim, în ce direcție ar trebui să meargă muzica, care sunt atributele proiectului nostru și cum vrem să îl prezentăm. O altă provocare a fost să realizăm acea muzică pe care o aveam în minte într-o perioadă scurtă de timp. Ne-am propus să realizăm un mini-album cu aproximativ 6-8 piese. Așa că dezvoltam o idee într-o zi, o înregistram și apoi treceam la următoarea. O piesă a fost deja lansată în proiectul de animație. Celelalte piese sunt încă în lucru; vor fi terminate pentru spectacolele live pe care le vom avea în decembrie. Și apoi vom lansa un mini album sau EP, în 2020”.
Maria descrie rezultatul final ca pe „un album pe care nu ştii exact unde să-l plasezi, dinamic şi oniric în acelaşi timp, bizar şi funky, pentru că habar n-ai de unde vine, cum s-a ajuns la ce auzi. În plus, pe parte de sound, are o simplitate anume, pe care cu greu o mai găseşti în muzica produsă azi, ceva lăsat să fie raw, să miroşi că ce asculţi e pe bune.”
Pe de altă parte, Alexander descrie materialul audio drept „muzică electronică folclorică și ritmică”.
Proiectul muzical nu se oprește odată cu show-urile din cadrul Europalia. Cei doi muzicieni speră să îl poată reproduce și în alte contexte și orașe. „Ar fi păcat să nu ne ducem şi în alte locuri după Berlin şi Bruxelles. Vom vorbi mai multe după Europalia, dar sigur aş vrea să venim în România cu proiectul acesta”, spune Maria.
Întrebat dacă e familiar cu scena muzicală românească, Alexander Arpeggio spune că nu cunoaște atât de mulți muzicieni locali. „Îi cunosc pe Camil Dumitrescu și Ion Dumitrescu, și tot ce este în jurul casei de discuri Future Nuggets. Știu de Khidja, Mihai Balabaș (care am aflat ulterior că e fratele Mariei Balabaș). Khidja și Mihai Balabaș au făcut un EP împreună pentru Malka Tuti, care a ieșit acum câteva luni. Când m-am întors la Berlin, l-am cunoscut pe Katzele, proprietarul casei de discuri Malka Tuti și deja se prefigurau niște idei să lansăm proiectul „Arpeggio și Balabas” la labelul lui. Să vedem, poate se va materializa acolo, sau la altă casă de discuri.”
Maria Balabaș și Alexander Arpeggio vor concerta pe 5 decembrie la Arkaoda din Berlin și pe 6 decembrie la Centrul Cultural Brass din Bruxelles (alături de Borusiade, La Mverte, Bogdan Orbita și Fais le Beau).
Published November 15, 2019. Words by Dragoș Rusu.