Interviu: descoperă povestea artiștilor elvețieni de la Adriatique
Ce se întâmplă atunci când în cadrul unui proiect muzical pe ambii membri îi cheamă Adrian? O variantă ar fi ca proiectul să se numească Adriatique. O altă variantă ar fi să descoperi singur pe 9 martie, în cadrul evenimentului Afterlife organizat de The Mission.
Adriatique este proiectul muzical al producătorilor elvețieni de muzică electronică Adrian Schweizer și Adrian Shala. În avansul gig-ului pe care îl vor susține la Romexpo, am vorbit cu duo-ul din Zurich pentru a le afla povestea, pentru că fiecare proiect născut din pasiune a început, înainte de toate, de la o poveste.
Conaționali cu faimosul Luciano (fondatorul labelului Cadenza), povestea Adriatique începe în jurul anului 2008, când s-au cunoscut într-un club techno din sudul Germaniei. „Eram pe același line up, ne-am prezentat cu același nume, iar restul e istorie”, își amintesc cei doi artiști.
Au debutat în 2011 cu un EP la casa de discuri Suruba B, iar de atunci au lansat în mod constant EP-uri care au devenit din ce în ce mai apreciate atât de către public, cât și de presa de specialitate și organizatorii de evenimente.
Iar ascensiunea lor s-a produs cu pași destul de rapizi și siguri, trecând de la release-urile pentru OFF Recordings, Dynamic Music, Culprit, Hive Audio și Afterlife, la gig-uri notabile în programul unor festivaluri majore din toată lumea.
Colaborarea cu Afterlife a început anul trecut, când au lansat la labelul celor de la Tale of Us atât un EP, cât și albumul de debut, Nude, care i-a propulsat și mai mult pe Adriatique și le-a deschis noi oportunități de colaborare și orizonturi muzicale.
Avem amândoi puncte forte, dar și puncte slabe. Ne complimentăm și ne provocăm reciproc, de fiecare dată.
„Adriatique este despre evoluție. Un om înțelept a spus odată că singura constantă e schimbarea. Și noi evoluăm, nu mai facem aceleași lucruri pe care le făceam acum doi ani. Încercăm să ne surprindem și pe noi de câte ori este posibil”.
Adrian Schweizer a crescut cu muzica electronică de la o vârstă fragedă, dată fiind și tradiția pe care această muzică o are în Elveția. Schweizer a crescut cu muzica împărtășită de sora sa, iar ceva mai târziu, de către un prieten vechi și DJ. La început era atras de partea mai trance din muzica electronică, iar ulterior și-a schimbat direcția muzicală, către un techno european.
Adrian Shala a crescut cu muzica folk, întrucât în familia lui se cânta des și mult la acordeon și chitară acustică. Mai târziu, vărul său i-a făcut cunoștință cu sound-ul house și techno din Chicago și Detroit.
După o serie de discuri apreciate, cei doi Adriatique și-au lansat în 2016 propria casă de discuri, Siamese. „Labelul e ca un fel de loc de joacă creativ în care ne desfășurăm atât noi, cât și artiști care ne plac și pe care îi invităm să intre în joc și să contribuie cu muzică. E ca un butic, fără niciun fel de compromis.”
Cu aproape zece release-uri la activ, labelul a adunat o mică dar importantă comunitate de artiști de muzică electronică, între care Stereocalypse (un duo de producători de muzică electronică din Italia), Lehar (un italian pe nume Lorenzo Esposito), Olderic (alt artist italian, pe nume Enrico De Vecchi), Shiffer, Toto Chiavetta, Bruscagin & Visnadi, Ed Davenport, Luca Ballerini, Marino Canal, Charlie Thorstenson, Glowal și alții.
„Ne propunem ca labelul să crească în mod natural, organic, în următorii ani, și să capete o semnătură muzicală distinctă”, spun cei doi producători.
Despre scena muzicii electronice și de club din Elveția, cei doi artiști au doar cuvinte de laudă, „în ciuda faptului că Elveția are o populație mică și orașe destul de mici. Cultura clubbing este bogată, a fost dintotdeauna. Cred că a atins un moment de apogeu odată cu închiderea Dachkantine, clubul legendar din Zurich despre care la vremea respectivă a vorbit toată Europa.”
De altfel, povestea instituției de muzică electronică Dachkantine a fost documentată și spusă și în cadrul unui film de lung metraj făcut de Nicole Biermaier, Ravi Vaid și Dion Merz.
„Există în continuare foarte multe cluburi, promoteri și echipe tinere care țin scena colorată și într-o continuă dezvoltare. Cu toate acestea, ne lipsește partea cu presa. Aproape că nu scrie nimeni despre noi în Elveția. Nu poți compara cu situația din Marea Britanie de exemplu, unde există presă specializată pentru muzica electronică. Iar acesta e un aspect foarte important pentru artiștii talentați locali, care vor să se facă remarcați”, spun Adriatique.
Munca în echipă poate fi uneori o adevărată provocare. În muzică e, probabil, la fel ca și în dragoste. Într-un cuplu trebuie să existe o chimie potrivită care să nutrească creativitatea, să stimuleze efortul colaborativ. Nu funcționează întotdeauna, iar dinamica unui duo diferă foarte mult, de la caz la caz.
„Avem amândoi puncte forte, dar și puncte slabe. Ne complimentăm și ne provocăm reciproc, de fiecare dată. Deciziile majore sunt întotdeauna luate la comun, și împărțim totul în mod egal. Uneori unul din noi face mai mult decât celălalt, dar la final există o balanță echilibrată, iar ăsta e cel mai important lucru pentru noi.”
Deși muzica celor de la Adriatique încorporează elemente și influențe din diferite subgenuri de muzică electronică, de la techno melodic la house și tech-house, cei doi au un background muzical bogat, din care nu lipsește muzica clasică.
„Ascultăm muzică clasică ori de câte ori avem ocazia, dar să fiu sincer, în turnee ascultăm mai mult muzica pe care o pregătim pentru seturile viitoare; din păcate nu mai avem așa de mult timp și spațiu pentru audiții muzicale.” Cu toate acestea, cei doi artiști mărturisesc că le-a plăcut amândurora albumul „Compro” de la Skee Mask, apărut recent la Ilian Tape.
Așa cum ai putut afla și mai sus, Adriatique au lansat anul trecut albumul de debut, Nude, la casa de discuri Afterlife a celor de la Tale of Us.
„Prin acest album, am vrut să nu mai fim constrânși în niciun fel de ceea ce credem noi că ar vrea publicul să audă de la noi. Fără așteptări, fără presiune. Ne-a plăcut foarte mult să explorăm varietatea gusturilor muzicale și a abordărilor diferite. La început nu a existat un concept prea clar al acestui album. Era mai mult vorba despre a explora diferite stări pe care le-am trăit și situații de viață prin care am trecut. Acest proces a fost o treaptă importantă în evoluția noastră și a creat o nevoie stringentă pentru mai mult.”
Adriatique se simt fericiți atunci când reușesc să creeze un moment unic, anume, care să rămână undeva în timp, iar ulterior să-și descopere motivația de a găsi un alt moment, și tot așa.
Legat de show-ul din București, cei doi Dji și producători spun că va conține foarte multă muzică nouă la care au lucrat în studio în ultimul timp. Show-ul Afterlife din București va fi urmat de o perioadă de pauză, timp în care Adriatique vor să exploreze noi palete muzicale și sonice.
Te-am făcut curios? Hai pe 9 martie la Afterlife ca să simți pe pielea ta experiența muzicală Adriatique. În plus, programul serii îi include pe Tale of Us (fondatorii Afterlife), artistul francez Laurent Garnier și cei trei italieni de la Agents of Time, cu care am vorbit pe larg aici.
Published February 27, 2019. Words by TEB Team.