De vorbă cu Cristian Kreindler, creatorul colecției de efecte The Dust Collector
Cristian Kreindler este unul din puținii oameni din țară specializați în crearea de softuri audio și hardware analog.
Interviul are la bază o colecție de efecte ce urmează să fie lansate în iulie – The Dust Collector, și urmărește un mod creativ de exprimare prin proiectarea de soft și hardware audio.
Specializat în informatică, micro electronică, și automatizare, Cristian a început facultatea la Politehnica din București, și a terminat la Ecole Polytechnique de Lille. Cu o experiență de lucru în softuri audio la companii precum Arturia (2006-2010) și Mixvibes (2010-2014), a început să proiecteze aparatură și softuri pe cont propriu începând cu 2014. Primii pași au fost să creeze softuri pentru iPad/iPhone, trecând apoi către proiecte analog. Profitând de o subvenție a primăriei din Paris, a construit Mixerblocks, un mixer modular.
Din Paris înapoi în țară, la Cluj, Cristian a ajuns la sfârșitul lui 2018 când a câștigat o subvenție pentru antreprenori români care se întorc în România și înființează o firmă. Finegear și-a mutat activitatea pe meleaguri autohtone unde a început să prindă contur încă un produs, mai mic, mai ieftin, dar foarte flexibil și bun pentru experimete sonore: The Dust Collector, o colecție de efecte analogice inspirate din efectele din anii 70: spring reverb, delay (cu memorie digitală, dar cu un sunet prăfuit și temperamental), un phaser în stilul celor de la Mu-Tron, și două saturații care emulează sunetul de bandă magnetică.
Pe lângă activitatea de proiectare și dezvoltare de soft audio, Cristian produce muzică în zona de dub și electronic sub alias-ul Dub!k.
Ce te-a împins să te orientezi către o colecție de efecte?
Ideea pentru această colecție a pornit de la faptul că aveam deja un spring reverb și un delay DIY, și m-am gândit să le pun în aceeași cutie, să fie mai ușor de cărat. Ca să nu fie doar un delay și un reverb, am zis să includ și un phaser pe care vroiam de mult sa mi-l fac – seria MuTron phaser/biphaser. Restul de module, LFO-urile și saturațiile au fost incluse pentru a putea fi folosite cu efectele principale. În scurt timp mi-au mai venit idei de colecții de efecte similare, și m-am gândit să creez o serie de efecte din arhive: Arkive_Effects_ cu efecte cunoscute prezentate sub un nou unghi și cu noi posibilități de exprimare.
În afară de hardware, dezvolți și aplicații de muzică pentru iOS. Vezi vreo legătură între ele, sau a fost un pas pe care ți-l doreai?
Până să mă apuc de hardware cu Finegear nu făcusem niciodată așa ceva, deși asta studiasem la facultate. Făcusem numai programare audio, învățasem și să programez pe platforme iOS, pe care exista un ecosistem foarte bine dezvoltat de aplicații de făcut muzică. Să fac appuri pentru iOS a fost prima idee care mi-a venit de fapt.
Ce te-a determinat să te întorci în țară? Mă gândesc că nu a fost industria de muzică sau piața de echipamente!
Într-un fel chiar asta a fost. De când m-am întors am descoperit că mai există oameni și firme din domeniu aici. Dincolo de motive personale, am considerat că România e un loc mai bun pentru a face treabă cu Finegear. Există oameni pasionați de acest domeniu, dar nu prea sunt multe oportunități pentru a-l profesa.
Trebuie să menționez că am beneficiat de o subvenție pentru românii din diaspora care se întorc țară și își înființează o firmă, lucru care a facilitat tranziția.
Ai anunțat deja de o lună și ceva The Dust Collector, care e feedbackul?
L-am anunțat cu ocazia târgului Superbooth din Berlin care, deși a fost anulat din cauza pandemiei, a avut loc într-o formulă on-line, și am putut să prezentăm Dust Collector-ul. Feedbackul a fost foarte bun, ținând cont de condițiile neprielnice în care am prezentat. Avem deja comenzi și produse rezervate pentru reviewuri, și cred ca mai sunt și clienți care așteaptă să fie în stoc, nu în pre-comandă.
Ai anunțat data de lansare pentru The Dust Collector în iulie. Crezi că artiștii vor avea bani să investească după perioada asta în care nu are loc niciun concert?
Cred că da. În primul rând pentru că e gândit pentru produceri care continuă să facă muzică independent că sunt sau nu concerte. Poate fi, evident, folosit și pe scenă, dar nu e făcut exclusiv pentru asta.
În planul de promovare al produselor te axezi mai mult pe piața locală sau cea internațională?
Pe cea internațională care o include și pe cea locală. Am să încerc să echilibrez între cele două. Am primit deja invitații la evenimente locale, și voi mai participa și în viitor la ce se va mai organiza în România.
Cât timp ai locuit în Franța ai lucrat pentru companii precum Arturia și Mixvibes. Care sunt informațiile sau resursele cele mai valoroase pe care crezi că le-ai dobândit?
Nu am loc aici sa enumăr tot, și nici să intru în detalii. Am învățat enorm de la colegii de acolo. Pe scurt, am învățat cum se aplică teoria pe care o învățasem la facultate în domeniul sunetului și muzicii, și cum punem problema ca să facem instrumente muzicale, nu doar niște programe sau aparate simple și mecanice. Experiențele acestea mi-au dat curajul să mă lansez pe cont propriu, și să creez Finegear.
Rezident în Cluj, acum îți împarți timpul între producția de soft, hardware, și cea de muzică. Spune-mi, folosești softul sau hardware-ul tău în ce produci?
Evident. Tot ce am proiectat până acum a pornit dintr-o nevoie personală pe care am generalizat-o și am implementat-o. De fapt, pregătesc un set de dub live folosind doar un mixer Mixerblocks și un Dust Collector.
Ce alte instrumente sau echipamente analog mai folosești?
Synthuri de la Arturia, Behringer, și Korg, un drum-machine de la MFB, câteva efecte (Moog, Effectrix, ART), filtre, si un magnetofon (care s-a stricat recent), și un Elektron Analog Rytm.
Ce faci cu Finegear e un full time job, sau mai lucrezi și altceva?
Full time, dar mai lucrez si la producții muzicale.
Producția de hardware muzical e un business sustenabil?
După ce am fost prima oară la târgul Superbooth din Berlin am înțeles că da, este un business sustenabil chiar și în echipe foarte mici. Am văzut acolo cât de multe firme mici și originale sunt în industria asta! Am mai văzut că o particularitate a acestei nișe este că mai toate firmele au ca motivație să creeze produse originale, neobișnuite, și care nu se suprapun nici cu ce fac marile firme, nici intre ele. Drept urmare nici concurența directă nu prea există, foarte puține produse asemănându-se suficient ca să poată concura.
Mi se pare o perioadă foarte bună pentru producția muzicală. După explozia producției pe calculator de la începutul anilor 2000 și reîntoarcerea la hardware și analog din anii 2010, produsele, platformele, firmele si nu in ultimul rând, utilizatorii, s-au maturizat foarte mult.
Published July 01, 2020. Words by Codin Orășeanu.